Att gå till Gynekologen

Det är en av de saker man gärna skulle vara utan. Om någon säger att "det är inga problem, det rör mig inte i ryggen" har antingen varit där en gång i månaden av någon anledning, har sin man till gynekolog eller ljuger.

Jag fick en kallalse till att ta cellprov på en mottagning jag aldrig varit på. Det var en äldre dam som skulle göra testet. Jag bad henne att kolla upp allt medans hon ändå var därnere och rotade, så skulle jag slippa gå igen bara några månader senare. Då frågar hon om det "finns någon anledning till det?"
-Ja, eftersom det är obehagligt att gå till gyn kan man ju slå flera flugor i en smäll.
-Tror du att du har någon sjukdom?
-Nej, men mitt ex som jag gjorde slut med nyligen var förmodligen otrogen mot mig, så det kan vara skönt att få det gjort.
-Jaha. Du kanske skulle skippa att byta partner så ofta.
What? Jag hade inte sagt NÅGOT om några partners förutom exet, så hon hade ingen aning om mina partners. Att han dessutom förmodligen varit otrogen mot MIG verkade hon inte höra. Usch, jag hade rysningar varje gång jag åkte förbi huset i flera månader efter det. Sen började jag hos en privatklinik där jag trivs. Betalar t.o.m för cellprov, även om det är gratis om man går dit man blir kallad. Jag lägger gärna ut de pengarna för att känna mig "hemma" dit jag går.

Men det finns några saker man kan påverka själv för att det ska vara så bekvämt som möjligt hos gyn.

1. Duscha och (och om du brukar) raka dig så du känner dig fräsch! Tänk dig att du ska träffa "den där killen", gör det du skulle göra om det var han med allt under halsen.
Har du för mycket/för lite hår så kommer inte gyn bry sig. Gyn har sett allt, glöm inte det!

2. Sätt på dig underkläder du älskar! Det kan vara de äldsta trosorna eller de sexigaste, ta de du trivs bäst i! Du kommer ta av dom bakom en skärm eller när gyn vänder ryggen till, så gyn kommer inte bry sig vad du har på dig.

3. Säg till gyn att du tycker det är obehagligt/att du är rädd. Förmodligen vet gyn redan det, men säger du till tänker gyn extra på det. 

4. Fråga vad gyn gör, vad som ska göras och varför! Vet du vad som händer och varför brukar det kännas bättre. 
 
5. När du gör ovanstående är det för din skull, inte någon annan! Som du känner utstrålar du. Det känns mycket bättre att gå dit och veta att det ser bra ut även om gyn inte bryr sig.

6. Känner du dig inte ok med din gyn, BYT! Det är bara du som bestämmer, du ska inte må dåligt av att gå dit. Det finns massor med öppna och privata kliniker.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0