Jag blir så jävla förbannad...

Har precis kollat på lyxfällan. Åkte till jobbet igår, så jag fick kolla på datorn idag.
En person som inte har någon verklighetsförankring någonstans. Får kredit på kredit på kredit UTAN någon säkerhet? Medans andra knappt kan få lån till skaer som är nödvändigt, som en ny bil till familjen, ny säng till barnet, en lägenhet mm, mm. Så kan en människa få pengar till att shoppa kläder för 48.000kr på 5 månader?

En människa som inte vill jobba för att det inte är tillräckligt "glammigt"? När det finns människor som VILL jobba men inte får jobb? Som sitter i en för liten lägenhet med barn, som bor kvar hos föräldrarna för att dom inte har råd att bo, dom har ingen säkerhet att få större lgh eller ens en egen lgh?

En människa som inte ens bemödat sig att fylla i A-kassakorten, för "dom pratar ett annat språk" men får ut 40.000kr retroaktivt? När det finns människor som söker jobb, fyller i kassakorten, går på möten men får svaret att dom inte sökt tillräckligt med jobb, så de får minsann inga pengar? Eller blir utförsäkrade och står där utan pengar och ingen chans att få ett jobb?

Människa som inte ens fått ett inkassobrev med de skulderna, medans barnfamiljer får inkasso för att dom inte haft råd att betala dagisavgiften en månad, för att el-räkningen blev felräknad och det kom ett extra tjockt kuvert en månad? Eller en ung person som jobbar men får lite halvt dålig lön, råkade få tv-avgiften en månad?

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år. Min mamma betalade min hyra då jag var inneboende hos folk, och jag fick mitt barnbidrag att leva på. Självklart hjälpte hon mig så mycket hon kunde, jag var aldrig utan mat, men ca 750kr hade jag att leva på. När jag började jobba fick jag såklart låg lön, jag var ung och oerfaren! Det mesta av pengarna gick till räkningar och sånt man behöver, jag hade inte mycket kvar till nöjen Men jag har alltid, ALLTID betalat mina räkningar! Jag kunde inte få kredit om jag ens sökt det, jag hade inte tillräckligt med inkomst för att få kredit! Jag kunde inte få lån till en lägenhet, jag hade inte ekonomin att kunna leva med ett sånt lån!

Jag har levt på mindre än existensminimun vissa perioder i livet för att jag inte velat gå till socialen och inte fått ut mycket i lön. (Jag har gått till soc en gång och fått hjälp, då var jag riktigt nere i ekonomin) Men det har varit mitt val, jag vill inte leva på skattebetalares pengar om jag inte verkligen behöver. Jag var ung, frisk och jobbför.

Men tiden går, man blir bättre på sitt jobb, man byter upp sig och man skaffar erfarenheter i livet. Man lär sig hur man måste göra för att klara vardagen. Nu har jag en köplägenhet, jag betalar mer än jag behöver på mitt lån. Jag åker utomlands ganska ofta. Jag sparar pengar. Men mina pengar kommer inte från slarv och en snäll A-kassa, jag tjänar mina egna pengar och lever av mina tillgångar!

I slutet på Augusti hade jag nått maxgränsen för hur mycket man får jobba över på ett år och nu behöver jag få dispens om jag ska jobba över. Ända har jag detta år varit (utanför jobbet) i Thailand, Grekland 2 ggr, Azorerna, Helsingborg, Danmark, Falun och Öland.

Så du som tycker att du kan ta lån och leva på det, tänk om. Hur vill du leva om 5 år? 10 år? Vill du leva ditt liv eller vill du jobba för att betala av dina skulder, för att du ville "leva glammigt" ett tag?

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0